Web is dead

(Tekst je išao kao prilog u istoimenom članku u Jutarnjem listu)

Da je web mrtav je svjesna provokacija koja sadrži tek 50% istine i 50% izmišljenih argumenata, a poanta članka je da naglasi da se paradigme interneta kao tehnologije i biznisa iz korjena upravo sada mijenjaju.

Inače, ako web umre to neminovno znači će umrijeti i Google, a to je ipak odveć dugoročna i prerizična prognoza. Ono što nije nimalo rizično predvidjeti, a što se može implicte iščitati je da prijelaz na novu tehnološku platformu znači sigurnu smrt za Microsoft, bar kako sada stvari stoje, jer pametni mobiteli i iPadovi preuzimaju ulogu onog uređaja koji će biti “u svakoj kući na stolu” (Microsoftov san). Dapače, radi se o uređajima koji će se naći u svakom džepu, odnosno na svakom noćnom ormariću i trenutno ih ima četiri puta više nego PC-a.

Chris Anderson se dosad pokazao kao čovjek koji jako dobro razumije Internet i dobro pogađa prije svega ekonomske zakonitosti i trendove Interneta. Obje njegove knjige (The Long Tail i Free), nastale upravo na temelju članaka u Wiredu, su sjajne i otkrivaju stvari koje bi svaki poduzetnik na internetu trebao znati. No, ovog puta čini se da je Anderson promašio, a to se može vidjeti već iz uvodnog argumenta članka – grafikona kretanja prometa na internetu, gdje se kao mjerilo koristi ukupni promet na internetu, a ne broj korisnika, što je velika greška. Naime, prema grafu ispada da video sadržaj premašuje web, no ako se zna da se težina videa mjeri u megabajtima, a težina web stranica tek u kilobajtima, znači da jedan gledatelj videa napravi isti promet kao i stotinu posjetitelja tipične web stranice.

Glavni razlog za “smrt weba” prema Andersonu leži u sve masovnijem korištenju iPhone/iPad aplikacija. To je čak dobrim dijelom točno, jer se za pristup najpopularnijim aplikacijama Facebook, Twitter, YouTube, Gmail, Google maps, Flickr…), više ne koristi web preglednik već specifična aplikacija, koja je uglavnom ugodnija za korištenje od pristupa stranici preko web preglednika.

Rekao bih da je Anderson prešao na “tamnu stranu” i njegov sadašnji pogled na web se sasvim drugačiji u osnosu na onaj iz njegove zadnje knjigu “Free” u kojoj je hvalio internet kao medij gotovo isključivo besplatnog sadržaja, na kojem postoji bezbroj biznis modela kako se može dajući stvari besplatno profitirati za što je najbolji primjer Google, vladar interneta, koji sve što radi daje besplatno, a opet je najveća i najbogatija tvrtka na internetu. Anderson sada prelazi u tabor Murdocha koji pod svaku cijenu želi naći način kako naplatiti online sadržaj. Anderson bi sad kao i Murdoch htio zatvoriti Pandorinu kutiju besplatnog i za sve otvorenog weba i početi ga naplaćivati. Anderson ističe kako dobro izgleda iPad aplikacija za Wired koja košta 4,99 dolara u iPad App dućanu. Inače, svi ti članci se na webu mogu čitati besplatno. Anderson jako pretjeruje (blago rečeno) kad tvrdi da je online marketing neučinkovit i da pada. Istina je da je online marketing ima najveći rast prihoda i da mu se udio kao oglašivačkog medija stalno povećava.

Neosporno je da će kroz par godina svi mobiteli imati snagu današnjeg iPhonea i da će se stvoriti novo ogromno tržište za aplikacije sa četiri puta više korisnika nego za osobna računala. Dakle, ulozi su ogromni. Razvoj pametnih telefona će biti dodatno ubrzan jer su u duelu dvije najmoćnije tehnološke tvrtke današnjice – Apple sa iPhoneom i Google sa Android platformom. Da se stvari odvijaju nevjerojatno brzo i da ni sami protagonisti nisu u stanju sagledati sve posljedice promjena koje su u tijeku, pokazuje i nevjerojatna činjenica da je paranoično oprezni Apple u svom upravnom odboru sve donedavno držao Erica Schmidta, direktora Googlea, mada su ovi već razvijali konkuretsku platformu Android.

Oglasi

Odgovori

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s

%d bloggers like this: